Please use this identifier to cite or link to this item: http://dl.pgu.ac.ir/handle/Hannan/40007
Title: بررسی مقایسه‌ای پردازش هیجانی، پردازش حسی، مهارت حرکتی و مدرسه هراسی در دانش‌آموزان نارساخوان و عادی
Authors: عباس فاضلی
Keywords: پردازش هیجانی، پردازش حسی، مهارت‌ حرکتی، مدرسه هراسی، نارساخوانی
Issue Date: 1395
Abstract: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای پردازش هیجانی، پردازش حسی، مهارت حرکتی و مدرسه هراسی در دانش آموزان نارساخوان و عادی بود. پژوهش حاضر با توجه به ماهيت موضوع و اهداف، از نوع علّی مقایسه‌ای بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر را كليه‌ی دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی ثبت‌نام‌شده در مراكز ناتوانی‌های يادگيری اداره‌ی آموزش‌وپرورش شهرهای بوشهر و برازجان و كليه‌ی دانش‌آموزان عادی اداره‌ی‌آموزش‌وپرورش شهرهای بوشهر و برازجان در سال تحصيلی 95-94 را تشكيل دادند. از هر گروه تعداد 50 نفر به شيوه‌ی‌نمونه‌گيری تصادفی‌ساده جهت مقايسه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران (2007)، پرسشنامه پردازش حسی دیانه‌ای و تاراجی (2007) و پرسشنامه‌ی اختلالات اضطرابی کودکان بیماهر (1999) استفاده شد. نتایج تحليل واریانس چندمتغیره بین‌گروهی در مورد متغیرهای وابسته پردازش هیجانی، پردازش حسی، مهارت حرکتی و مدرسه هراسی نشان داد که متغیرهای وابسته به‌طور معنی‌داری از گروه تأثیر می‌پذیرند (001/0>P، 885/27F=). بر اساس نتایج، دانش‌آموزان نارساخوان در قیاس با دانش‌آموزان عادی در متغیرهای پردازش هیجانی، پردازش‌حسی، مهارت حرکتی و مدرسه هراسی دارای نمرات بیشتری هستند؛ بنابراین دانش‌آموزان نارساخوان در این زمینه با مشکل مواجه هستند. یافته‌های‌ پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش‌آموزان نارساخوان در توانا‌یی‌های هیجانی، حسی و حرکتی است؛ بنابراین توجه به برنامه‌های آموزشی و مداخلات درمانی برای دانش‌آموزان نارساخوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
Description: پایان‏‌نامه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی
URI: http://dl.pgu.ac.ir/handle/Hannan/40007
Type Of Material: Thesis
Appears in Collections:Research Projects طرح های پژوهشی

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1339 Abas Fazeli .pdf5.99 MBAdobe PDFThumbnail
Download    Request a copy


Items in HannanDL are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.