Please use this identifier to cite or link to this item: http://dl.pgu.ac.ir/handle/Hannan/39959
Title: رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی معلمان و دانش‌آموزان با هیجان‌های خودآگاه شرم و احساس گناه در دانش‌آموزان مقطع ابتدايي: نقش واسطه‌گری روابط معلم-دانش‌آموز و سبک‌های اسنادی
Authors: نرجس عباسی
Keywords: سبک دلبستگی، هیجان خودآگاه، شرم، احساس گناه، رابطه معلم-دانش‌آموز، سبک اسنادی
Issue Date: 1395
Abstract: شرم و گناه از جمله هیجان‌های خود‌آگاه هستند که لازم است از اوایل کودکی مورد توجه و بررسی قرار گیرند؛ هیجان‌های خودآگاه نقشي مهمی در سلامت و سازگاری کودکان دارند. هیجان‌های خودآگاه به وسیله‌ی تأمل در خود و خودارزیابی برانگیخته می‌شوند. بررسی تاریخچه‌ی مطالعه‌ی هیجان‌ها مبین تعامل عوامل زیستی، شناختی، اجتماعی و فرهنگی در بروز هیجان‌ها و لزوم توجه به دامنه‌ی وسیعی از سطوح تحلیل در تبیین پدیده‌های هیجانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌گری روابط معلم-دانش‌آموز و سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان در رابطه‌ی بین سبک‌های دلبستگی دانش‌آموزان و معلمان با هیجان‌های خودآگاه شرم و احساس‌گناه دانش‌آموزان می‌باشد. جامعه‌ی آماری تحقیق حاضر، کلیه‌ی دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی، پایه‌های چهارم، پنجم و ششم شهر گله‌دار و معلمان‌شان می‌باشند. به روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی 565 دانش‌آموز و 36 معلم انتخاب شدند. معلمان پرسشنامه سبک‌های دلبستگی بزرگسالان و دانش‌آموزان مقیاس عاطفه خودآگاهی برای کودکان، پرسشنامه طبقه بندی سبک دلبستگی، نسخه تجدید نظر شده پرسشنامه‌ی سبک اسناد کودکان و پرسشنامه‌ی تعامل معلم-دانش‌آموز را تکمیل نمودند. برای آزمون فرضیه‌ها نیز از روش همبستگی و تحلیل مسیر با استفاده از معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد در مدل اصلاح شده، بر اساس متغیرهای برونزاد، مسیرهای سبک دلبستگی اجتنابی معلم به هیجان خودآگاه شرم، سبک دلبستگی دوسوگرای معلم به هیجان خودآگاه احساس گناه، سبک دلبستگی دوسوگرای معلم به روابط معلم-دانش‌آموز، سبک دلبستگی دوسوگرای معلم به سبک اسنادی منفی، سبک دلبستگی ایمن معلم به سبک اسنادی منفی، سبک دلبستگی دوسوگرای دانش‌آموز به هیجان خودآگاه شرم و احساس-گناه، سبک دلبستگی دوسوگرای دانش‌آموز به روابط معلم-دانش‌آموز و سبک اسنادی منفی، سبک دلبستگی ایمن دانش‌آموز به هیجان خودآگاه احساس‌گناه و بر اساس متغیرهای واسطه‌ای روابط معلم-دانش‌آموز به هیجان خودآگاه شرم و احساس‌گناه، سبک اسنادی منفی دانش‌آموز به هیجان خودآگاه شرم، بعد پایدار منفی به هیجان خودآگاه احساس‌گناه معنی‌دار می‌باشند. در مجموع مدل تحقیق برازنده داده‌ها بود. بر اساس یافته‏‌ها توصیه می‌شود که متولیان امر آموزش و پرورش از تأثیر سبک‌های دلبستگی ناایمن معلمان بر هیجان‌های دانش‌آموزان غفلت نورزند و معلمان با کمک والدین در تغییر سبک‌های دلبستگی ناایمن دانش‌آموزان و بازآموزی سبک اسنادی منفی آن‌ها کوشا باشند.
Description: پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‏‌ی روانشناسی تربیتی
URI: http://dl.pgu.ac.ir/handle/Hannan/39959
Type Of Material: Thesis
Appears in Collections:Psychology روانشناسی

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1304 narjes abbasi.pdf4.23 MBAdobe PDFThumbnail
Download    Request a copy


Items in HannanDL are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.