Please use this identifier to cite or link to this item: http://dl.pgu.ac.ir/handle/Hannan/18277
Title: ارایه مدلی برای سنجش میزان پذیرش سازمانها در پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر
Authors: حسن عبدالهی شیرازی
Keywords: ارایه مدلی، پذیرش سازمانها، مدیریت کیفیت فراگیر
Issue Date: 1391
Abstract: زمینه: امروزه سازمان ها و موسسه ها با توجه به شرایط رقابتی فشرده و پیچیده بازار و نگرش های جدید از جمله مشتری گرایی ناگزیرند که به سمت سیستم ها و ابزار های نوین مدیریت در جهت کسب برتری رقابتی و حتی ماندن در بازار حرکت نمایند که مدیریت کیفیت فراگیر، به عنوان یکی از راهبردهای توسعه از جمله این ابزار ها می باشد. با این وجود در 70% موارد، پیاده سازی و استقرار مدیریت کیفیت فراگیر با شکست مواجه شده است که ریشه این شکست ها در میزان پذیرش یا بلوغ سازمان ها در پیاده سازی این نگرش مدیریتی است، لذا نیاز است تا سازمان های مجری مدیریت کیفیت فراگیر به این آگاهی دست یابند که در چه جایگاهی از پذیرش (بلوغ) سازمانی در اجرای این سیستم هستند. هدف: نخستین هدف پژوهش، ارایه مدلی برای سنجش میزان پذیرش (بلوغ) سازمان ها در پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر است و هدف بعدی اجرای مدل در سازمان های منتخب به منظور تعیین سطح پذیرش (بلوغ) آن سازمان ها است. روش شناسی: نخست بر اساس مرور گسترده و دقیق ادبیات نظری عوامل مرتبط با پذیرش (بلوغ) سازمانی در اجرای TQM شناسایی و در مرحله بعدی پالایش و به روش دلفی به تایید خبرگان رسید. برای دست یابی به عوامل نهایی مدل، روش تحلیل عاملی اکتشافی به کار گرفته شده است، سپس مدل با تحلیل عاملی تاییدی به روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته است. همچنین به منظور تعیین اهمیت عوامل مدل از روش فراوانی نسبی استفاده شده است. در مر حله پایانی به منظور آزمون کاربردی بودن مدل، 2 سازمان با پیشینه متفاوت در اجرای سیستم های مدیریت کیفیت انتخاب شده است. یافته ها: بر اساس داده های گرد آوری شده و با استفاده از روش تحلیلی عاملی، 4 عامل اصلی فرهنگ سازمانی، سیستم ها و روش ها، سازماندهی و ارزیابی و بازخور به همراه 29 شاخص اجزای اصلی مدل را تشکیل دادند که عامل فرهنگ و شاخص تعهد و حمایت مدیریت ارشد بیشترین تاثیر و اهمیت را در سازه نهایی پژوهش دارند. نتیجه گیری:در این مقاله مدلی به منظور تعیین شکاف و دستیابی به سطوح بالاتر بلوغ پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر ارایه شد. با در نظر گرفتن اهمیت تقریبا یکسان عوامل، سازمان ها بایستی به منظور موفقیت در پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر، به تمامی ابعاد مدل بلوغ توجه متعادل و متوازنی داشته باشند.
URI: http://dl.pgu.ac.ir/handle/Hannan/18277
Type Of Material: پ‍ای‍ان‌ ن‍ام‍ه‌ ف‍ارس‍ی‌
Appears in Collections:پایان نامه های دانشگاه

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T652.pdfپایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی3.87 MBAdobe PDFThumbnail
Download    Request a copy


Items in HannanDL are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.